Kenangan & Impian & Nota Ilmu

Kenangan & Impian & Nota Ilmu

Rabu, 6 November 2013

Tazkirah Ofis - Tafsir Al-Quran Al-An'aam 81-82 - Iman Sia2 Jika Dicampuri Syirik

Salam

Tarikh              : 07/11/2013 (Khamis) 
Masa               : 1:00 pm
Tempat            : Bilik Latihan, Tingkat 1
Penceramah   : Ustaz Dr Abdullah Yaasin
Tajuk               : Tafsir Al-Quran

IMAN SIA-SIA
JIKA DICAMPURI SYIRIK


( Al-An’aam [6] : 81-82 )
TERJEMAHAN :

81. Bagaimana aku takut kepada sembahan-sembahan yang kamu persekutukan (dengan Allah), padahal kamu tidak takut mempersekutukan Allah dengan sembahan-sembahan yang Allah sendiri tidak menurunkan hujjah kepadamu untuk mempersekutukanNya. Maka manakah di antara dua golongan itu yang lebih berhak memperoleh keamanan (dari malapetaka), jika kamu mengetahui ?

82. Orang-orang yang beriman dan tidak mencampuradukkan iman mereka dengan kezaliman (syirik), mereka Itulah yang mendapat keamanan dan mereka itu adalah orang-orang yang mendapat petunjuk.


LATAR BELAKANG AYAT :

Ayat-ayat di atas menerangkan tentang kisah Nabi Ibrahim a.s. dengan kaumnya. Nabi Ibrahim a.s. yang telah mendapat petunjuk Allah S.W.T. lalu diutus kepada kaumnya sebagai utusan-Nya supaya menyampaikan ajaran Tauhid iaitu hanya menyembah Allah Yang Maha Esa dan melarang mereka daripada berbuat syirik dengan menyembah berhala dan bintang-bintang, yang sama sekali tidak dapat memberi manfaat dan menolak mudharat.

Dakwah Ibrahim a.s. telah ditentang keras oleh kaumnya. Penyebab utama yang mendorong mereka menentang Ibrahim a.s. kerana Ibrahim a.s. telah mencoba merubah kebiasaan adat istiadat yang sudah turun temurun mereka warisi dari nenek moyang.



Bukti-bukti kebenaran Allah dan kebesaran-Nya yang yang disampaikan oleh Nabi Ibrahim dan betapa lemahnya makhluk yang mereka sembah tidak sedikitpun menggugah hati mereka untuk beriman kepada Ibrahim, malahan sebaliknya Ibrahim ditentang dan diancam akan dibunuh.


TAFSIRAN AYAT :

81. Bagaimana aku takut kepada sembahan-sembahan yang kamu persekutukan (dengan Allah), padahal kamu tidak takut mempersekutukan Allah dengan sembahan-sembahan yang Allah sendiri tidak menurunkan hujjah kepadamu untuk mempersekutukan-Nya. Maka manakah di antara dua golongan itu yang lebih berhak memperoleh keamanan (dari malapetaka), jika kamu mengetahui ?

Maksudnya : Nabi Ibrahim a.s. ingin membuka minda kaumnya tentang apa dan siapakah yang sewajarnya ditakuti. Secara fitrah semula jadi dan akal yang sejahtera seseorang akan lebih takut kepada Yang Paling Berkuasa yang mampu menghidupkan dan mematikan. Lanjutan daripada keyakinan itu maka orang tersebut seharusnya lebih tahut kepada Allah. Jika Allah S.W.T. sendiri menyatakan bahawa Dia sangat benci kepada syirik maka seharusnya orang yang beriman sangat takut terhadap dosa syirik.

Oleh itu Nabi Ibrahim a.s. dengan keimannnya yang bulat tanpa sedikitpun ragu bertanya kepada kaumnya : Bagaimana aku takut kepada tuhan-tuhan yang kamu sembah padahal makhluk yang kamu sembah itu tidak ada kuasa melihat dan mendengar dan tidak mampu menghidupkan dan mematikan ? Sedangkan kamu pula tidak takut kepada Allah Yang Maha Berkuasa dan tidak takut perbuatan syirik yang sangat dimurkai-Nya ?

Seharusnya yang wajib ditakuti adalah bangkangan terhadap Allah dan anggapan mereka yang salah bahawa berhala dan bintang-bintang itu sebagai Tuhan. Itulah sebabnya Allah mencela sikap mereka.  Allah menjelaskan bahawa agama yang boleh diterima adalah agama yang ada dalil-dalil yang kuat dan bukti-bukti yang dapat diterima. Sedangkan mereka memeluk agama berdasarkan taklid sahaja kepada nenek moyang.

Imam Ibnu Jarir Al-Tabari berkata dalam tafsirnya : Nabi Ibrahim a.s. disuruh oleh Allah S.W.T. bertanya kepada kaumnya :

Akukah yang lebih berhak dan layak mendapat keamanan dan keselamatan daripada siksaan Allah kerana aku  hanya menyembah-Nya dan berlepas diri daripada apa yang kamu sekutukan, ataukah kamu yang lebih berhak mendapat keamanan dan keselamatan daripada siksaan Allah kerana kamu menyembah berhala dan menyengutukannya dengan sesuatu yang sama sekali tidak pernah diizinkan oleh Allah ?

Pertanyaan itu diakhiri dengan : Jika kamu mengetahui ? Maksudnya : Jika kamu benar-benar mengetahui kebenaran apa yang aku sampaikan dengan hujjah-hujjah yang nyata. Jawablah : Diantara dua golongan tersebut, maka golongan yang manakah yang lebih layak mendapat keamanan dari siksaan Allah ?


82. Orang-orang yang beriman dan tidak mencampuradukkan iman mereka dengan kezaliman (syirik), mereka Itulah yang mendapat keamanan dan mereka itu adalah orang-orang yang mendapat petunjuk.

Maksudnya : Kerana golongan musyrikin tidak akan menjawab pertanyaan di atas kerana ketiadaan hujah yang kokoh maka Allah S.W.T. memberikan penjelasan siapakah diantara dua puak di atas yang berhak mendapat perlindungan ?. Mereka ialah orang-orang yang beriman dengan sebenar-benar iman dan tidak mencampur adukkan iman mereka dengan kezaliman iaitu kesyirikan.

Hanya orang yang mempunyai iman yang tidak mencampurkannya dengan kezaliman sahaja yang berhak mendapat keamanan daripada siksaan Allah dan merekalah orang-orang yang telah mendapat petunjuk atau hidayah.

Apakah yang dimaksudkan dengan ( الظُلْمُ ) : Kezaliman dalam ayat di atas ?  Agar pemahaman ayat di atas lebih tepat maka perhatikanlah uraian Rasulullah s.a.w. sendiri ketika baginda s.a.w. ditanya tentang perkara tersebut.

عَنِ ابْنِ مَسْعُوْدٍ رَضِيَ اللهُ تَعَالَى عَنْهُ أَنَّ اْلآيَةَ لَمَّا نُزِلَتْ شَقَّ ذَلِكَ عَلَى الصَّحَابَةِ رَضِيَ اللهُ تَعَالَى عَنْهُمْ وَقَالُوا : أَيُّنَا لَمْ يَظْلَمْ نَفْسَهُ ؟ فَقَالَ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : لَيْسَ مَا تَظُنُّوْنَ إِنَّمَا هُوَ مَا قَالَ لُقْمَانُ عَلَيْهِ السَّلاَمُ ِلابْنِهِ [ يَعِظُهُ يَـابُنَيَّ لاَ تُشْرِكْ بِاللهِ إِنَّ الشِّرْكَ لَظُلْمٌ عَظِيمٌ ] [ لقمان / 31 : 13 ] ( رَوَاهُ الشَّيْخَانِ وَأَحْمَدُ وَالتِّرْمِذِي )

Daripada Ibn Mas’ud r.a. bahawa ketika ayat ini diturunkan maka para sahabat r.a. merasa gelisah lalu mereka bertanya : Manalah ada diantara kami yang tidak melakukan kezaliman ? Maka Rasulullah s.a.w. bersabda : Ia (zalim itu) bukanlah sebagaimana yang kamu sangka, sesungguhnya maksudnya ialah sebagaimana nasehat Luqman kepada anaknya ketika ia memberi pelajaran kepada anaknya : “ Hai anakku, janganlah kamu menyengutukan Allah, sesungguhnya menyengutukan (Allah) adalah benar-benar kezaliman yang besar. ( Luqman / 31 : 13 )

Berdasarkan keterangan Rasulullah s.a.w. di atas maka jelaslah bahawa yang dimaksudkan dengan “ kezaliman “ dalam ayat tersebut adalah “ syirik “. Oleh itu siapa yang mencampur adukkan imannya dengan kesyirikan , sama ada syirik itu dalam akidah ataupun dalam ibadah seperti yang dilakukan oleh orang-orang musyrik penyembah berhala di zaman Jahiliyah maka imannya akan sia-sia dan iman seperti itu tidak akan dapat menolongnya terhindar dari siksaan Allah di akhirat nanti.

Mereka menyangka walaupun mereka menyembah berhala ataupun bintang-bintang mereka tetap beriman juga kepada Allah ‘Azza Wa Jalla kerana mereka menyembah berhala-berhala itu adalah sebagai alat untuk mendekatkan diri kepada Allah dan sebagai perantaraan untuk menyampaikan doa kepada-Nya. Ini sebagaimana yang Allah terangkan di dalam firman-Nya


Dan orang-orang yang mengambil pelindung selain Allah (berkata): " Kami tidak menyembah mereka melainkan supaya mereka mendekatkan kami kepada Allah dengan sedekat- dekatnya ". Sesungguhnya Allah akan memutuskan di antara mereka tentang apa yang mereka berselisih padanya. Sesungguhnya Allah tidak menunjuki orang-orang yang pendusta dan sangat ingkar. ( Al-Zumar [39] : 3 )

KESIMPULAN :

1.    Orang yang teguh imannya hanya takut kepada Allah Yang Maha Kuasa. Adalah sangat tidak wajar jika ada manusia yang justeru takut kepada makhluk yang disembah seperti berhala dan bintang-bintang yang serba kekurangan. Itulah sebabnya syirik dinamakan Zalim kerana makna zalim ialah meletakkan sesuatu tidak pada tempatnya.

2.    Manusia melakukan syirik tanpa izin dari Allah. Malahan syirik adalah dosa besar yang paling besar. Allah tidak bersedia memaafkan dosa syirik jika manusia  tersebut tidak tobat nasuha sebelum matinya. Iman seseorang akan sia-sia jika imannya dicampurbaurkan dengan syirik. Malahan syirik dapat menghapuskan segala amal solehnya.

3.    Hanya iman yang tidak dicampuadukkan dengan syirik sahaja menjamin seseorang itu mendapat keamanan daripada siksaan Allah di akhirat dan hanya mereka sahaja orang yan mendapat petunjuk yang sebenarnya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan